Sledujte nás na Facebooku!
CZ EN

Alexandre Katsapov

Alexandre KatsapovEmeritní první sólista Baletu Národního divadla. Charismatický umělec, jehož herecký projev a hluboký ponor do ztvárňovaných rolí z něj učinili jednoho z nejvýraznějších tanečníků své generace. S přesvědčivostí ztělesňoval hlavní mužské role v klasických a romantických baletech i party v současných choreografiích. Jeho doménou byly především dramatické postavy jako Oněgin, Ivan Hrozný, Petruchio ve Zkrocení zlé ženy, Don José z Carmen nebo Valmont, v nichž mohl naplno projevit svůj talent. Držitel Ceny Thálie 2002 za roli Ivana Hrozného a Philip Morris Ballet Flower Award 2003 pro nejlepšího baletního umělce. Působí na pozici baletního mistra, na jevišti nadále s úspěchem působí v několika zejména komických rolích jako je matka Simone v La Fille mal gardée (Ashton) nebo král Petr v baletu Leonce & Lena (Spuck).
Rodák z ruského Petrohradu, kde absolvoval Ruskou baletní akademii A. Vaganovové. Po studiích tančil v letech 1993 – 1996 jako sólista ve Státním akademickém divadle Musorgského (dnes Michajlovské divadlo), kde ztvárnil role jako Albert (Giselle), Modrý pták (Spící krasavice), Romeo a Mercutio (Romeo a Julie), Princ (Louskáček) nebo titulního Petrušku ve stejnojmenném baletu.
V roce 1997 nastoupil do souboru Baletu Národního divadla, kde byl roku 2003 jmenován prvním sólistou.

Během své bohaté kariéry ztvárnil téměř všechny role klasického a romantického repertoáru od princů v Labutím jezeře, Šípkové Růžence i Louskáčkovi přes Jamese v La Sylphide (Bournonville), Alberta v Giselle (Hampson) až po Abderachmana v Raymondě (Grigorovič). Tančil Merkutia i Romea v Romeovi a Julii (Vàmos), Petruchia ve Zkrocení zlé ženy a Oněgina ve stejnojmenném baletu (Cranko), Ďábla v Louskáčkovi – Vánočním příběhu (Vàmos), Prince v Popelce (Maillot) nebo dona José v Carmen (Ek). Byl rovněž Jiříkem ve Zlatovlásce a Mistrem v Čarodějově učni (Kodet).
Výrazně se uplatňoval rovněž v titulech moderního a současného tance. Objevil se v řadě baletů Jiřího Kyliána (Petit Mort, Sinfonietta, Dítě a kouzla, Polní mše, Návrat do neznámé země), George Balanchina (Téma a Variace), Christophera Bruce (Rooster), Williama Forsytha (In the middle somewhat elevated), Glena Tetleyho (Sphynx), Libora Vaculíka (Lucrezia Borgia, Valmont) či Ohana Naharina (Ohad Naharin: decadance).
Silně je jeho kariéra spojena rovněž s choreografiemi Petra Zusky, z nichž vystupuje především fenomenální Brel – Vysockij – Kryl/Sólo pro tři. Dále lze jmenovat tituly jako Romeo a Julie (Lorenzo), A Little Extreme, 1. symfonie D dur, Svěcení jara, Lyrická.
Roku 1995 získal 2. cenu na Mezinárodní soutěži Sanlam v Pretorii v Jižní Africe, roku 2002 mu byla udělena Cena Thálie za hlavní roli v Ivanovi Hrozném Libora Vaculíka, jehož tančil jako host v Národním divadle Brno. Roku 2014 mu byla udělena Výroční cena Opery Plus za roli Valmonta.
Pravidelně se účastnil galapředstavení u nás i v zahraničí, absolvoval turné po celém světě od Německa, Španělska, Itálie nebo Portugalska přes Taiwan a Rusko až po Spojené státy. V létě roku 2008 hostoval v Metropolitan Hall na Thaiwanu v baletu Dáma s kaméliemi v choreografii Allena Yu.
Věnuje se fotografování, s Mariem Bakušem tvoří umělecké duo The Queens. Z jejich spolupráce vznikla řada vizuálů či kalendář Baletu ND pro rok 2017.