Occamova břitva představuje první ročník podpory mladé generace českých a slovenských choreografů, kteří získali možnost profesionálně tvořit v Pražském komorním baletu pod odborným dohledem pedagogů PKB a HAMU. I. ročník představí nové české choreografy: Nikol Šneiderovou, Šimona Kubáně a Pala Kršiaka.
INTELEKTUÁL
Choreografie: Nikol Šneiderová (PKB)
Hudba: Loscil
Hudební aranžmá: Tomáš Kučera
Kostýmy: Monika Kletečková
Světelný design: Pavel Kotlík
Délka: 20 minut
Interpretace: Lenka Bílková, Jaroslava Janečková, Tomáš Červinka, Šimon Kubáň
Vznikl člověk na pozoruhodném místě. Spatřil a zažil věci, kterým možná nikdy nebude moci porozumět. Setkal se s lidmi, kteří ho určitým způsobem nasměrovali. A toď vše…
2nd CHAPTER
Choreografie: Šimon Kubáň (PKB)
Hudba: Armand Amar
Hudební aranžmá: Tomáš Kučera
Kostýmy: Monika Kletečková
Světelný design: Pavel Kotlík
Délka: 23 minut
Interpretace: Jaroslava Janečková, Šimon Kubáň
Choreografie vypovídá o pasivním přístupu k seberealizaci, který způsobuje lidský strach. Strach z neznámého, nejistoty, změny…
„Chápu Vaše váhání, ale déle čekat nemohu. Chápu také, že k tomu, abyste mohla bojovat sama se sebou, jste mě potřebovala líp poznat: teď už mě znáte. Jsem člověk, který jde světem a má po boku ďábla, k tomu, abych jej definitivně zahnal, nebo naopak přijal, si musím odpovědět na několik otázek.“
— Paulo Coelho
(Ďábel a slečna Chantal)
EROS
Choreografie: Palo Kršiak (HAMU)
Hudba: Sylvie Bodorová
Kostýmy: Dominika Charousová
Scéna: Palo Kršiak
Světelný design: Pavel Kotlík
Délka: 25 minut
Obsazení: Lenka Bílková, Jaroslava Janečková, Markéta Jandová, Nikol Šneiderová, Tomáš Červinka, Šimon Kubáň, Oliver Mahar
Vidím bouři, co nade mnou krouží
Vůně ticha v šatu slova,
Prší venku, prší doma
Dotek prachu na postel mi padá,
Je to boha poušte vláda
Kde trůn je šepot tichý,
Kde chybí sudý lichý.
PROČ Occamova břitva? Název je vybrán na základě kritérií, které požadujeme od nové generace choreografů. Přesnost, jednoduchost výpovědi, jasnost tématu, údernost s apelem na intelektuálně zaměřeného diváka, důraz na pohybovou analýzu, výzkum pohybu nebo silný vizuální obraz. Vyhranění se vůči všemu ostatnímu – odříznutí se! Tento úderný název apeluje na podíl rozumu v kreativní práci a zbavuje dílo všeho, co tam nepatří – je to signál – jasná message. Jde o princip logické úspornosti, jde o to, vše nedůležité osekat, neboť není třeba pro hluk neslyšet píseň. Supervizorem nového projektu je umělecká vedoucí Pražského komorního baletu Hana Polanská Turečková.
Autorská práva k choreografii zastupuje společnost Balet Praha o.p.s., Wolkerova 24/3, 160 00 Praha 6.
Foto: Jiří Thýn