Tancem PRO MOU VLAST
Nechte se okouzlit tancem, který vypráví příběh naší historie. Poetika, elegance a mistrovství pohybu – to vše ožívá v inscenaci PRO MOU VLAST v choreografii Petra Zusky, kterou znovu – a v této sezoně naposledy – uvádíme 23. března 2025 na jevišti Divadla na Vinohradech.
Autorská inscenace se skládá ze dvou působivých částí – Update 24 a Fragment 24. První část staví na Zuskově předchozí tvorbě, nyní obohacené o nové prvky a perspektivy. Druhá pak originálně pracuje s inspirací ze Starých pověstí českých Aloise Jiráska a propojuje ji s nesmrtelným hudebním géniem Smetanova cyklu Má vlast.
„Vzdávám hold nejen Smetanovi, ale i všem, kdo se nebáli obětovat pro svou vlast,“ říká Petr Zuska.
Nenechte si ujít výjimečnou příležitost zažít spojení baletního umění s odkazem české kulturní identity. Vstupenky jsou již v prodeji!
Mraky důvěrné ve Žďáru nad Sázavou
Vášnivá romance i detektivní zápletka v jednom tanečním představení. Pražský komorní balet přiváží do Městského divadla ve Žďáru nad Sázavou výjimečný taneční večer Mraky důvěrné. V pondělí 17. února 2024 v 19 hodin se můžete těšit na dva choreografické počiny uznávaných tvůrců současného českého tance.
Listy důvěrné – taneční romance na Janáčkovu hudbu
První část večera patří Listům důvěrným v choreografii Petra Zusky. Taneční dílo vzniklo na podmanivou hudbu stejnojmenného smyčcového kvartetu Leoše Janáčka, který skladatel věnoval své tajné lásce. Na jevišti ožívá příběh vášnivého milostného vztahu v působivých obrazech současného baletu.
Taneční detektivka s hudbou Josefa Suka
Druhá polovina večera přináší překvapivý kontrast. Choreograf Marek Svobodník vytvořil na půvabnou Serenádu Josefa Suka černou taneční grotesku Když nevíte coby, kupte si dva hroby. Diváky čeká detektivní příběh plný nečekaných zvratů, který s humorem odkrývá lidskou chamtivost a rodinné intriky.
Nenechte si ujít jedinečnou příležitost vidět špičkový současný tanec ve Žďáru nad Sázavou. Poslední vstupenky můžete zakoupit online nebo v pokladně Městského divadla.
Poslední šance letos vidět v Praze LA STRADU!
Emoce na maximum, vyprávění, které chytne za srdce. Láska, krutost a kouzlo cirkusu ožívají v podmanivém představení La Strada. Světoznámý choreograf Jiří Bubeníček přetavil oscarový film Federica Felliniho ve výpravnou taneční inscenaci, kterou můžete vidět naposledy v této sezóně v Praze: v neděli 9. února 2025 v Divadle na Vinohradech.
Dojemný příběh křehké Gelsominy a drsného siláka Zampana vás vtáhne do světa kočovných umělců, kde se mísí krása s krutostí, něha s hrubostí a naděje se zoufalstvím. Kdo ještě neměl možnost zažít tenhle divadelní hit na vlastní kůži, v neděli v Divadle na Vinohradech má poslední příležitost!
Vstupenky jsou k dispozici na webu nebo přímo na pokladně divadla.
Víte, jak vzniká balet? Zeptejte se Jiřího Bubeníčka osobně!
Chcete nahlédnout do světa současného baletu očima jedné z nejvýraznějších osobností tanečního umění? Jiří Bubeníček, bývalý hvězdný sólista světových scén a dnes mezinárodně uznávaný choreograf, s námi bude 28. ledna 2025 v 16 hodin v komorním prostředí Městské knihovny v Praze sdílet své zkušenosti z cesty od tanečníka k tvůrci.
Jak vznikala jeho nová díla La Strada pro Pražský komorní balet a Cyrano de Bergerac pro Balet ND Brno? Co obnáší život tanečníka v 21. století? Jak se za dobu taneční kariéry Jiřího Bubeníčka svět tance a baletu proměnil? Jakým výzvám čelil coby interpret a jakým dnes jako tvůrce? Co ho inspiruje a pohání vpřed?
Pojďte se setkat s velkou osobností českého i světového baletu!
- Malý sál Městské knihovny, Mariánské náměstí, Praha
- 28. ledna 2025 v 16:00
- vstupné: 100 Kč
Místa jsou ještě k dispozici, ale dlouho nebudou. Rezervujte si hned to svoje!
LA STRADA: TANEC. VÁŠEŇ. CIRKUS.
A my jedeme dál! Čeká nás další cirkusová štace…a to do Tábora. Legendární Felliniho příběh v tanečním ztvárnění Jiřího Bubeníčka hrajeme v Divadle Oskara Nedbala už ve čtvrtek 23. ledna v 19 hodin. Vstupenky online!
Rok 2025 rozjíždíme naplno
Leden bude pro Pražský komorní balet ve znamení cest za vámi, našimi diváky. Do Klášterce nad Ohří přivezeme Carminu Veteru – taneční představení v choreografii Petra Zusky, které originálním způsobem propojuje staré lidové písně s moderním baletním ztvárněním, které vás přenese do hlubin našich kulturních kořenů.
Milovníci tance se mohou těšit také na oblíbenou inscenaci La Strada, s níž zavítáme do Teplic a Tábora. Tato taneční adaptace slavného Felliniho filmu v choreografii Jiřího Bubeníčka přináší silný příběh plný emocí, podmanivou hudbu Nina Roty a strhující výkony našich tanečníků. Představitelé hlavních rolí, Ennio Zappalá a Bára Müllerová byli za roli Zampana a Gelsominy vloni zaslouženě nominováni na Ceny Thálie.
Vstupenky na všechna představení jsou již v prodeji. Tak si je nenechte utéct. Těšíme se na vás!
La Strada: 13. ledna, Krušnohorské divadlo Teplice
Carmina Vetera: 19. ledna 2025, Kulturní centrum Klášterec nad Ohří
La Strada: 23. ledna, Divadlo Oskara Nedbala Tábor
Zemřel bývalý sólista Pražského komorního baletu Jan Klár
V sobotu 28. prosince nás opustil tanečník a jeden z téměř zakládajících členů Pražského komorního baletu Jan Klár ve věku nedožitých 80 let.
Narodil se 18. ledna 1945 v Praze. Absolvoval na pražské taneční konzervatoři v roce 1965 a později vystudoval také choreografii na taneční katedře HAMU (1985). Jako tanečník začínal v Československém souboru písní a tanců (1965–67) a vojenskou službu strávil v Armádním uměleckém souboru Víta Nejedlého (1967–69).
K souboru Balet Praha se přidal v roce 1969, když se Pavel Šmok chystal s částí tanečníků odjet do Basileje a přijmout místo šéfa baletu. Jan Klár v Basileji působil jednu sezonu. Pak se vrátil do Armádního uměleckého souboru Víta Nejedlého (sezona 1971/1972), krátce působil v baletu Národního divadla (1972–76) a posléze se stal členem Šmokova Pražského komorního baletu, a to v letech 1976–87. Jeho působejí jako interpreta je tedy rozhodující pro druhou éru tvorby Pavla Šmoka po návratu z Basileje.
Byl oblíbeným tanečníkem s přirozeným projevem, sólové příležitosti dostal zejm. v PKB v choreografiích P. Šmoka i dalších autorů. Představil se mimo jiné jako Ostap v Tarasi Bulbovi (1972), Muž v Listech důvěrných (obnovená premiéra 1976, PKB), Nováček v Záskoku (PKB 1977), Pilot v Hirošimě (PKB 1978), Honza v televizním zpracování Pohádky o Honzovi (1979), Kašpárek v Loutkáři (Magdeburg 1980) a zejm. v hlavní postavě choreografie Z mého života (PKB 1983). Jako choreograf v PKB uvedl dva krátkometrážní kusy: Toro (PKB 1981) a Plavovláska (PKB 1986). Spolupracoval na činoherních inscenacích divadel, v Národním divadle např. Marná lásky snaha W. Shakespeara, Slečna Julie A. Strindberga, Zlý jelen V. K. Klicpery, Síla osudu G. Verdiho. Později se podílel jako choreograf na mnoha činoherních inscenacích v regionálních divadlech (Kladno, Most, Jihlava, Pardubice, Cheb ad.)
Děkujeme za umělecký i lidský vklad do historie tance a Pražského komorního baletu.
Čest jeho památce!
Ježíšek radí: DARUJTE ZÁŽITEK!
Ježíškovi už se krátí čas, a vy stále nevíte, co darovat? Vsaďte na zážitek, který zůstane ještě dlouho v paměti. Naše taneční představení udělají radost každému. Vybírejte z pestré nabídky a vyhněte se frontám v nákupních centrech – stačí jen pár kliknutí a máte hotovo. Co třeba Bubeníčkova úspěšná La Strada, derniéra Zuskovy Kytice nebo oblíbená Carmina Vetera? Máme pro každého něco!