Sledujte nás na Facebooku!
CZ EN

Novinky

Reprízujeme Listy důvěrné

Známý smyčcový kvartet Leoše Janáčka oblékl do tanečního hávu Petr Zuska. Hudebníci Zemlinského kvarteta dávají svou přítomností na jevišti celému kusu další silnou dimenzi. V nejbližší repríze uvidíte choreografii v neděli 26. února od 19 hodin v Divadle na Vinohradech v Praze. Vstupenky jsou k dispozici zde.

Carmina Vetera v Prachaticích

Již brzy se opět vydáme na cesty! V úterý 7. února tančíme v Městském divadle v Prachaticích oblíbený svěží program Carmina Vetera. Tři choreografie na motivy starých lidových písní a balad v choreografii Petra Zusky a jeden klenot z repertoáru Pavla Šmoka: duet Musica slovaca, hravá choreografie inspirovaná lidovým tancem a nenapodobitelnou energií mládí. Ulovte si lístky, než bude vyprodáno. Začínáme už v 18 hodin!

Choreograf Jiří Kylián se stal patronem Pražského komorního baletu

Jiří Kylián, jeden z nejvýznamnějších choreografů své generace, je od letošního roku patronem Pražského komorního baletu.

Rodák z Prahy strávil většinu svého života (od roku 1975) v Nizozemsku, celých čtyřiadvacet let (1975–1999) byl uměleckým ředitelem Nederlands Dans Theater. Pavel Šmok téměř před padesáti lety založil nezávislý taneční soubor Pražský komorní balet – a zůstal mu věrný až do své smrti. Kruh se uzavřel: Jiří Kylián vždy vyzdvihuje nejen originalitu a uměleckou kvalitu Šmokova díla, ale i jeho statečný boj s totalitní mocí. Jeho patronát symbolicky propojil to, co totalitní režim rozdělil – taneční divadlo, které lehce překračuje hranice, nezná jazykovou bariéru, umění pro každou lidskou bytost kdekoliv na světě, umění budoucnosti.

„Rád se stávám patronem Pražského komorního baletu, této malé, ale velmi důležité instituce, která si vzala za úkol dát konečně taneční umění na stupeň, na kterém už dávno mělo být,“ uvádí choreograf Jiří Kylián.

„Chtěl bych vám také připomenout jednu maličkost, která je nám všem sice povědomá, ale kterou často zanedbáváme. Každý z nás má jakousi ‚body language‘ neboli ‚řeč svého těla‘, která je nám dána do vínku. Je absolutně ojedinělá a patří pouze nám – nedá se ji ani kopírovat, ukrást, nebo vygumovat – ale je možné ji kultivovat,“ doplňuje Kylián. „Samozřejmě víme, že si můžeme vybičovat své bicepsy a břišní svaly tak, aby nám je všichni záviděli. Ale o to mi zde nejde – jde mi o hodnoty, které jsou lidstvu mnohem prospěšnější než naše tělesná kondice. Mám na mysli naší mentální a emocionální rovnováhu, naši citlivost vůči druhým a schopnost jim pomáhat. Jde mi o naši víru a filozofickou orientaci, o sociální cítění a politické přesvědčení! Myslím na to, co jsme, a jak bychom nejlépe naši jsoucnost mohli umocnit, aby měla co nejpozitivnější vliv na naše okolí.

Naše tělesná zdatnost je důležitá schránka chránící naše ‚osobní poselství‘, které se snažíme poslat světu, a proto se o ni musíme dobře starat. Do skutečně dobré fyzické formy nás však nedostane ani tělocvik, ani pumpování železa, ale může nám pomoci výuka tance a jeho doprovodných disciplín. Jsem přesvědčen, že nejen dokáže prohloubit poznání našeho těla, ale hlavně rozšířit náš horizont. Jsem přesvědčen, že každý člověk – a samozřejmě také každý politik – by se měl učit tančit. Tanec by se měl stát povinným předmětem všech základních škol. Zaslouží naši podporu, a sice nejen mentální, ale i finanční. Tanec je sice ‚Popelkou‘ naší umělecké rodiny, ale každý z nás ví, co se z té Popelky nakonec vyklubalo – Princezna. Pomozte jí stát se princeznou, než z ní bude babička!“

Pražský komorní balet je největší český nezávislý profesionální taneční soubor. Jeho počátky sahají do roku 1964, kdy Luboš Ogoun, Pavel Šmok a Vladimír Vašut založili původní Studio Balet Praha. V roce 1975 pak choreograf Pavel Šmok založil Pražský komorní balet, což způsobilo velký zlom ve vývoji československého baletu. Na repertoáru souboru byly zejména choreografie Pavla Šmoka, zároveň však hostujících českých i zahraničních choreografů. Soubor prošel cílevědomým a úspěšným vývojem, stal se významným reprezentantem tanečního umění ČR a hl. města Prahy v zahraničí, získal řadu významných ocenění.

Jiří Kylián se narodil v Praze. V roce 1967 absolvoval Taneční konzervatoř Praha. Po stipendiu na londýnské Royal Ballet School nastoupil v letech 1969–1975 do angažmá ve Stuttgarter Ballett u Johna Cranka. Z Německa odešel do Nizozemska, kde byl v Haagu v Nederlands Dans Theater (NDT) v letech 1975–1977 spoluředitelem a choreografem, v letech 1978–1999 uměleckým šéfem a od roku 1999 choreografem. Vedle hlavního ansámblu NDT vybudoval juniorský NDT 2 (1978) a seniorský NDT 3 (1991). V Haagu založil Kyliánovu nadaci 1986 (od roku 1991 její pobočku v pražském Divadelním ústavu). Vytvořil přes osmdesát choreografií, většinou uvedených v Haagu, velkou část jeho prací zařadilo do repertoáru čtyřicet renomovaných světových ansámblů. Je nositelem řady vyznamenání a ocenění, mj. Carina Ari Medal, Westend Theatre Award (Londýn), Nederlandse Choreografie Prijs (Amsterdam), Hans Christian Andersen Ballet Award (Kodaň), Grand Prix International Vidéo-Danse (Paříž), Sonia Gaskellprijs (Amsterdam), Officier de l´Ordre „Pour les arts et lettres“ (Paříž), Price of the Dutch Theatre (Amsterdam), Critics (Ceny holandské kritiky, 1996), Premio Internazionále Gino Tani (Řím), Premio Danza a Danza (Milán), Cena A. Benois pro choreografy (Moskva), Outstanding Achievement of Cultural Merits Award (Tokio), Premio di Teatro di Roma/City of Roma, Decoration of the Royal Dutch order of Oranje-Nassau/Rytíř řádu Oranje-Nassau (Haag 1995), Angel Award Edinburg International Festival, Joosta-van-den-Vondel Prijs (1997), Honorary Doctor The na Julliard School New York, Zlatá medaile za zásluhy ČR (1997). V roce 2000 získal Cenu Laurence Oliviera, laureátství monacké prestiční Ceny V. Nižinského pro nejlepšího světového choreografa, doktor honoris causa pražské AMU a cenu ministerstva kultury ČR Artis Bohemiae Amicis. V roce 2019 byl vyznamenán Akademií krásných umění v Paříži. Význačné ocenění, které akademie uděluje od roku 1816, obdržel jako teprve třetí Čech a je jedním z mála cizinců, kterým se této pocty dostalo.

Kde nás můžete vidět v lednu a únoru?

V novém roce nás čeká spousta zájezdů po republice a zkrátka nepřijde samozřejmě ani naše publikum v Praze. Ať jste naším dlouholetým fanouškem nebo s kulturou teprve začínáte koketovat, určitě se pro vás v repertoáru Pražského komorního baletu najde to pravé. Těšíme se na viděnou!

NEJBLIŽŠÍ TERMÍNY:
𝟏𝟕. 𝐥𝐞𝐝𝐧𝐚Holoubek & Kříž u potoka, Městské divadlo v Prostějově
𝟏𝟗. 𝐥𝐞𝐝𝐧𝐚Holoubek & Kříž u potoka, Beskydské divadlo Nový Jičín
𝟐𝟎. 𝐥𝐞𝐝𝐧𝐚Carmina Vetera, Městské divadlo Zlín
𝟓. ú𝐧𝐨𝐫𝐚Gala Domu tanečního umění, Divadlo na Vinohradech v Praze
𝟕. ún𝐨𝐫𝐚Carmina Vetera, Městské Divadlo Prachatice
𝟐𝟔. ún𝐨𝐫𝐚Mraky důvěrné (se Zemlinským kvartetem), Divadlo na Vinohradech v Praze

Další termíny na rok 2023 najdete v záložce PROGRAM.

PF 2023

Milí přátelé, ještě jednou děkujeme za vaši podporu a přízeň a už se těšíme na setkávání v divadlech zase od ledna! Přejeme vám roztančený rok 2023!

Máte už kalendář na nový rok 2023?

Do konce roku zbývají necelé dva týdny. Jaký bude 2023? Koho z vás bude v novém roce těšit náš kalendář? Co týden, to fotka z představení! A můžeme vám dělat radost celých 365 dnů.
Kalendář najdete v eshopu na našem webu.

Pražské Kongresové centrum roztančí „Vánoční taneční scéna“

Těsně před svátky si zatančíme v pražském Kongresovém centru v rámci „Vánoční taneční scény“. Vystoupení v komponovaném pořadu s tanečně zpracovanými pastorálními náměty, který je plný typických vánočních symbolů a hudby, nás čeká hned dvakrát – v pondělí 19. a v úterý 20. prosince 2022.
➡️ Informace k představení najdete zde.
➡️ Vstupenky k zakoupení stále ještě jsou!

Adventní Kytice v Mělníku

Pár dnů před Ježíškem vás zveme do Mělníka na divácky velmi úspěšné představení Kytice, které pro Pražský komorní balet na motivy Erbenovy sbírky veršovaných balad připravil choreograf Petr Zuska. Taneční představení na originální symfonickou hudbu Ondřeje Brouska získalo hned několik ocenění:

  • sólista Dominik Vodička obdržel roku 2019 Cenu Thálie za nejlepší mužský výkon v kategorii Tanec a pohybové divadlo;
  • Petr Zuska cenu za nejlepší choreografii;
  • Ondřej Brousek čestné uznání za původní hudbu;
  • Jan Dušek čestné uznání za výtvarné řešení v rámci celostátní přehlídky Balet 2019.

Vstupenky představení, které tančíme 20. prosince 2022 od 19 hodin, jsou k dispozici online pod tímto odkazem.Dopolední představení tentýž den je určeno školám.