Práce mladých českých a slovenských choreografů, kteří spolupracují s Pražským komorním baletem (PKB), uvedlo dnes večer divadlo Ponec. Soubor, který letos slaví 50 let svého působení, jim dal prostor v projektu nazvaném Occamova břitva. V jeho prvním ročníku se představili dva tanečníci souboru Nikol Šneiderová a Šimon Kubáň a student choreografie na HAMU Palo Kršiak.
Occamova (Ockhamova) břitva je princip logické úspornosti pojmenovaný podle anglického logika Williama z Ockhamu (1287 až 1347), který jej používal, údajně je však daleko starší. Nejčastěji se interpretuje způsobem, který říká, že pokud pro nějaký jev existuje vícero vysvětlení, je lépe upřednostňovat to nejméně komplikované.
„Název je vybrán na základě kritérií, které požadujeme od nové generace choreografů. Přesnost, jednoduchost výpovědi, jasnost tématu, údernost s apelem na intelektuálně zaměřeného diváka, důraz na pohybovou analýzu, výzkum pohybu nebo silný vizuální obraz. Vyhranění se vůči všemu ostatnímu – odříznutí se!“ vysvětluje umělecká vedoucí PKB Hana Polanská Turečková.
Dnešní večer se skládal ze tří kratších choreografií, první vytvořila členka PKB Šneiderová, nazvala ji Intelektuál a tančila v ní s Tomášem Červinkou a Šimonem Kubáněm. Kubáň je autorem druhé choreografie s prostým názvem 2nd Chapter. V duetu o pasivním přístupu k seberealizaci, který způsobuje lidský strach, tančí autor s Jaroslavou Janečkovou.
Třetí inscenaci s názvem Eros vytvořil tanečník a choreograf Kršiak, který si k ní vybral hudbu Sylvie Bodorové a obsadil do ní Jaroslavu Janečkovou, Markétu Jandovou, Nikol Šneiderovou, Tomáše Červinku, Šimona Kubáně a Olivera Mahara.
Pražský komorní balet, který v tehdejším Československu patřil k prvním představitelům současných tendencí v moderním tanci, oslavám 50. výročí svého založení věnuje celý svůj letošní program. Členové souboru kromě nových inscenací připomenou i osobnost choreografa Pavla Šmoka, který PKB zakládal a patří k tuzemským protagonistům moderního tance.
« back to Reviews
Share: Twitter • Facebook