Sledujte nás na Facebooku!
CZ EN

Update 24

Update 24

Hudba: indické, irské, marocké a izraelské balady, Bob Dylan, Markéta Dobiášová a Petr Zuska
Choreografie: Petr Zuska
Kostýmy a scéna: Pavel Knolle a Petr Zuska
Světelný design: Petr Zuska a Tomáš Průcha
Tančí: 2 sólisté Pražského komorního baletu
Délka: 20 minut
Premiéra: 20. 10. 2024, Divadlo na Vinohradech

Toto slovo se dá z angličtiny přeložit jako aktualizace. Číslovka vysvětlení nepotřebuje. V roce 2019 jsem vytvořil dvanáctiminutové ženské sólo s názvem Fo(u)r One. Tedy ve smyslu „Pro jednu“ a zároveň „Čtyři v jedné“…, které se opíralo o čtyři balady z různých koutů světa. Ani nevím, jak jsem k tomu tehdy došel, nicméně tato miniatura končila metaforou, jasně odkazující na militantní aspekty, potažmo všudy přítomnost hrozby války mezi národy a kulturami. Není tedy jistě záhadou, proč jsem se rozhodl ten kousek právě teď inscenovat znovu a rozvinout ho obohacením o dalšího interpreta – muže a rovněž o dvě další písně.

V prvé řadě neskutečně výmluvnou a ostrou protiválečnou píseň Boba Dylana „Masters of War“ z roku 1963. Podnětem pro tehdy dvaadvacetiletého Dylana byly tehdejší vojenské intervence Spojených států do jiných zemí a pochopitelně všeobecné napětí tzv. studené války. V dnešní době, kdy se opět chřestí zbraněmi o sto šest a i tam, kde reálná válka není, se mír stává najednou sprostým slovem, mám pocit, že historická paměť lidstva snad ani neexistuje.

Poslední písní se pak po „cestě kolem světa“ vracíme domů. Autorkou básně „Zloději krás“ z roku 2022 je investigativní novinářka Markéta Dobiášová, já jsem ji posléze zhudebnil. Ač je tato píseň v zásadě pozitivní inspirací a povzbuzením pro duši každého z nás a oproti Dylanovi proti ničemu prvoplánově nevystupuje, nese v sobě ostny dehonestace, nálepkování a diskriminace všech, kteří si dovolí nesouhlasit, či jen polemizovat s jedinou možnou „pravdou“.