Sledujte nás na Facebooku!
CZ EN

FENOMÉN ŠMOK

podkladové foto Fenomén ŠmokMimořádný večer Pražského komorního baletu věnovaný prof. Pavlu Šmokovi při příležitosti jeho nedožitých 90. narozenin (1927 – 2017), v rámci kterého bude premiérován stejnojmenný dokumentární portrét v režii Ondřeje Kepky. Uvedeny budou Šmokovy choreografie “Po zarostlém chodníčku” a “Holoubek” v obnoveném nastudování pod vedením Kateřiny Dedkové – Frankové. Jedinečné vystoupení připomene jednoho z nejvýznačnějších československých choreografů 20. století, zakladatele a dlouholetého uměleckého šéfa Pražského komorního baletu – PAVLA ŠMOKA.

Program večera vhodně doplní též videoprojekce zachycující cenné fotografie s Pavlem Šmokem, Lubošem Ogounem a Vladimírem Vašutem – zakladateli legendárního studia BALET PRAHA.

Premiéra: 7.12.2017 19:00, Divadlo IMAGE
Zakoupení vstupenek: https://www.webticket.cz/akce/28702.c

Námět: Ladislava Jandová
Scénář a režie: Ondřej Kepka
Tančí: Pražský komorní balet
Světelný design: Monika Petrušková
Zvuková režie: Tomáš Kučera

Program:
PO ZAROSTLÉM CHODNÍČKU
Choreografie: Pavel Šmok, Kateřina Dedková – Franková

Hudba: Leoš Janáček
Nastudování: Kateřina Dedková – Franková
Asistent nastudování: Igor Vejsada
Scéna a kostýmy: Marie Franková
Premiéra: 14.6.1998
Obnovená premiéra: 7.12.2017
Délka: 29 minut

První řada cyklu „Po zarostlém chodníčku“ končí skladbou, kterou Janáček pojmenoval „Sýček neodletěl“. Motiv sýčka, podobně silný a dramatický jako známý motiv Beethovenovy Osudové symfonie, vnucuje jevištnímu ztvárnění nepřehlédnutelný tragický akcent.

Pavel Šmok k premiéře v roce 1998 uvedl: “Jednotlivé skladby cyklu nemají vzájemně žádnou výraznější dramaturgickou souvislost, až na to, že jde o niterné výpovědi autora. Scéna je
však přece jen něco jiného, než koncertní síň a Janáček by nám snad odpustil, že jsme do díla vložili malý příběh, který je ostatně volně přejat z jiné jeho skladby.”

Dokumentární portrét “FENOMÉN ŠMOK”
Scénář, režie a produkce: Ondřej Kepka
Kamera: Daniel Hnát a Robert Novák
Střih: Petr Kozák
Délka: 30 minut

Dokumentární portrét v režii Ondřeje Kepky představí ucelený časosběrný materiál o Pavlu Šmokovi, který byl postupně pořizován v posledních letech Mistrova života na chalupě v Nekoři. Dokument obsahuje i řadu archivních materiálů České televize či materiálů z osobního archivu Pavla Šmoka, bývalých členů Baletu Praha a Pražského komorního baletu – pamětníků a materiálů z archivu Pražského komorního baletu.

HOLOUBEK
Choreografie: Pavel Šmok
Hudba: Antonín Dvořák
Nastudování: Kateřina Dedková – Franková
Asistent nastudování: Igor Vejsada

Kostýmy: Petra Lebdušková podle původních návrhů Věry Mejtové
Scéna: Petra Lebdušková podle původních návrhů Milana Čecha
Premiéra: 9.4.1993
Obnovená premiéra: 23.10.2016
Délka: 20 minut

Holoubek je známou baladou Karla Jaromíra Erbena, na jejíž motivy napsal Antonín Dvořák v roce 1896 ve Žďáře tuto stejnojmennou symfonickou báseň. Mladá žena, která otráví svého manžela kvůli mladšímu nápadníkovi prožívá kruté výčitky svědomí, které ji nakonec doženou k sebevraždě.

Pavel Šmok k premiéře Holoubka v roce 1993 uvedl: „Dvořák ve svém Holoubkovi nesleduje Erbenovu baladu nijak ‚doslovně‘. Proto ani moje taneční ztvárnění ‚nevypráví‘ děj přímočaře. Zvolil jsem tu formu ‚divadla na divadle‘ a zasadil příběh do prostředí podivného masopustu: příběh se proměňuje jakoby ve vdovin zlý sen, noční můru, a něžný holoubek ve smrtihlava.“

Vladimír Vašut se v knize „Pavel Šmok na přeskáčku“ k Holoubkovi vyjadřuje takto: „Holoubka považuji za jeden z vrcholných Šmokových dramaturgických výkonů (a že jich bylo, vždyť drtivou většinu libret si napsal sám!). Bláznivý a třeštivý živel výhružných a potměšilých maškar dějem nejen provází a nejen člení příběh do různých „reálných“ a fantazijních sekvencí, ale zároveň děj tmelí; funguje tu rovněž na způsob filmového střihu či prolínačky. Maškary jakoby náhodou vždy připravují další scénu; činí tak obratnou manipulací s rekvizitami, jež se mění v symbolické znaky.“