Sledujte nás na Facebooku!
CZ EN

Premiéra představení Rekviem za nekonečno

Praha, 6. října 2017 – Česká premiéra nového představení Pražského komorního baletu Rekviem za nekonečno choreografa Tomáše Rychetského je takřka za dveřmi. Slavnostní večer proběhne v neděli 22. října 2017 od 19 hodin v Divadle na Vinohradech v Praze. Kromě zmíněné novinky budou v rámci programu uvedeny i další dvě kreace v choreografii Tomáše Rychetského a Marka Svobodníka.

„Prvotním impulzem a v podstatě i inspiračním motorem pro mě byla samotná hudba a její obsah – jedná se o Rekviem Antonína Dvořáka. Z něho jsem se snažil citlivě odebrat zhudebněné liturgické texty,“ říká choreograf Tomáš Rychetský. “Rekviem jako takové je každopádně veliké a složité téma. Proto jsem ke spolupráci na námětu, částečně i režii a celkovém pojetí přizval režiséra Pavla Šimáka. Asistentkou mé choreografie je Linda Svidró Schneiderová. Na scénografické a kostýmní stránce věci se mnou  spolupracovala Petra Lebdušková. A co se týče obsazení, pracuji s osmi skvělými tanečníky Pražského komorního baletu.“

Antonín Dvořák zkomponoval Rekviem na začátku vrcholného období své tvorby, v roce 1890. Skladba se neváže ke konkrétní osobě či události, ale je jedinou velkou reflexí obecně znepokojivých otázek lidského bytí, žalu a útěchy ve smrti, smyslu žití a umírání, stejně jako naděje. Dvořák byl hluboce věřícím člověkem, proto i toto geniální dílo je prodchnuto obdivuhodnou čistotou víry, duchovností, pokorou a nevšední autenticitou myšlenek. Všechny pocity, které v nás vyvolává, tak vyvěrají z osobní Dvořákovy filozofie a jejich umělecká realizace je formálně i obsahově dokonalá.

„Rekviem je samozřejmě mše za zemřelé. V našem ztvárnění se však snažíme o vyjádření víry, že životní energie nemůže jednoduše zmizet, jen se proměňuje a je předávána dál a stejně jako třeba tanec, má nekonečně mnoho podob,“ doplňuje Rychetský.“ Choreografie by měla být příběhem o hledání odpovědí na otázky, které leží na tenké hranici mezi koncem a začátkem života a možná i dál. V duchovním prostoru Dvořákova Rekviem se snažíme vyprávět děj konkrétního lidského osudu.“
Komponovaný večer Pražského komorního baletu představí kromě zmíněné premiéry i úspěšnou reprízu kreace Nevyřčené ticho taktéž v choreografii Tomáše Rychetského a reprízu díla Chvilka POEzie Marka Svobodníka. Večer je věnován prof. Pavlu Šmokovi k jeho nedožitým 90. narozeninám.

“Rekviem za nekonečno”
– choreografie: Tom Rychetský, hudba: Antonín Dvořák (Rekviem B-moll, Op. 89 selection (výběr: Requiem Aeternam, Dies Irae, Confutatis Maledictus, Sanctus, Agnus Dei)

“Nevyřčené ticho”
– choreografie: Tom Rychetský, hudba: Leoš Janáček (Klavírní sonáta I.X. 1905 „Z ulice“)
“Chvilka POEzie”
– choreografie: Marek Svobodník, hudební koláž: Jaroslav Ježek a Bedřich Nikodém

O autorovi:
Tomáš Rychetský
Vystudoval Taneční konzervatoř hlavního města Prahy. V roce 2000 nastoupil do Pražského komorního baletu, kde tančil v dílech předních českých i zahraničních choreografů (J.Kodet, J.Kylián, P.Šmok, L.Vaculík, P.Zuska, Ch.Bruce, P.Delcroix, aj.). Od sezony 2003/2004 byl členem baletu Národního divadla v Praze, kde tančil v choreografiích Jiřího Kyliána (Stamping ground, Petite Mort, Last Touch), Conny Janssen (Álbum Familiar), Itzika Galili (Through Nana´s Eye), Petra Zusky (Little Extreme, Svěcení jara, aj.) či Matse Eka (Carmen). V roce 2002 zakládá taneční skupinu TODAnce company, ve které se věnuje choreografické práci společně s Davidem Stránským (Nanopicture, Č4yři, Šťastná sedma, Positivní…?). Jako choreograf spolupracuje s baletem Národního divadla v Praze (Take this out!, Pandemonium a Nevyřčené ticho). Spolupráce s Viktorem Konvalinkou a Pavlem Hejným vedla v roce
2009 k založení nezávislého souboru Dekkadancers (Umíněnost ztracených, Nedokončený kus, Kill de Bill, Deka pod dekou, Jakstohoven, Caves and creatures). Následovala spolupráce s nezávislými tanečními soubory 420people, Pražský komorní balet či Bohemia Balet. Mezi jeho poslední autorskou tvorbu se řadí choreografie a režie díla „Airground“ pro Cirk La Putyka a choreografie dokudrama „3100 C mé krve“ pro Horácké divadlo v Jihlavě. Za choreografii „Nedokončený kus“ získal v roce 2011 1.
cenu na Mezinárodní choreografické soutěži v Plzni a současně prémii za nejlepší autorské dílo. V rámci Mezinárodní video-art soutěži Janáček kontra expresionismus Brno 2010, která se konala pod záštitou Jiřího Kyliána, získal 1. cenu za kus Sinfonietta_Dekkadancers. V současné době působí jako nezávislý choreograf a umělec.

« Zpět do sekce Tiskové zprávy
Sdílet článek na: TwitterFacebook