Sledujte nás na Facebooku!
CZ EN

Pražský komorní balet příští týden uvede premiéru Mysterium času

Praha, 8. prosince 2016 – V Pražském komorním baletu v těchto dnech vrcholí zkoušky nového komponovaného večera s názvem Mysterium času. Autory choreografií jsou Ondřej Vinklát, Marek Svobodník a Hana Polanská Turečková. Jejich pohledy na fenomén času se střetnou na jevišti pražského Divadla na Vinohradech už příští neděli. V divadle, v němž je Pražský komorní balet od stávající sezóny stálým hostem, si představení 18. prosince 2016 od 19 hodin odbyde svou světovou premiéru.

Choreografové, kteří dostali volnou ruku, aby zpracovali téma času, všichni tvořili na hudbu českých skladatelů. Vznikla tak tři originální a velmi rozdílná díla, co se pojetí i provedení týče. Inspirací pro nejnovější choreografii Ondřeje Vinkláta, duet muže a ženy nazvaný Teď², byla prchavost okamžiku. „Zajímá mě okamžik. Teď. Teď je teď a teď už je minulostí,“ říká. „Zdá se to být prchavé, ale pokud tím budeme žít, prchavé to nebude. Díváme se do minulosti a snažíme se zjistit, co bude v budoucnu. Dost často se tím díváním ale necháme příliš strhnout a přítomnost je pak fuč. Zajímají mě také důsledky našeho chování a činů. Kam všechno směřuje?“ Autorem hudby, která vznikla speciálně pro tento večer, je talentovaný skladatel Marek Pavlíček.

Marek Svobodník připravil na motivy proslulé básně Edgara Allana Poea Havran taneční grotesku s názvem Chvilka POEzie. Autor vsadil na černý humor a jeho dvacetiminutové dílo tak baví a mrazí zároveň. „Látka, kterou jsem si vybral, je de facto horor,“ říká. „A v hororu jde vždycky o čas. Vy víte, že se ta či ona věc stane, otázkou je ale kdy? Koncept Poeovy básně Havran jsem transponoval do černé grotesky, komiksu, situačně až absurdního humoru tvrdšího ražení, avšak s určitou dávkou poezie.“ Volba hudby padla v jeho případě na Jaroslava Ježka a Bedřicha Nikodéma.

Večer uzavře dílo, které vytvořila Hana Polanská Turečková během sedmi měsíců intenzivní práce. Choreografii na nadčasovou skladbu Miloslava Kabeláče Mysterium času se rozhodla pojmenovat stejně. Není nijak rozdělena na sóla a duety, sborové či sólové party. Jde o práci skupiny, celkem sedmi tanečníků. „Zabývám se filozofií, literaturou, historií tance a umění nebo psychoanalýzou – souvislostmi, které mě obohacují. Mnohem důležitější než tanec jako pouhé řazení jednoho pohybu za druhým je pro mě koncept a struktura díla,“ říká autorka. „Propracovaná struktura mé nové choreografie precizním způsobem využívá práci těl v prostoru a tím ladí s výrazným rytmem skladby a geometricky pojatými kostýmy. Pohybem sleduji hudební strukturu díla. Tu tvoří mohutně vyklenutá oblouková forma se stále drobnějšími rytmickými hodnotami jak v dynamice, tak ve vystupňování hustoty orchestrální sazby.“

MYSTERIUM ČASU
Světová premiéra 18. 12. 2016, 19:00 hodin, Divadlo na Vinohradech v Praze
II. premiéra 22. 12. 2016, 19:00 hodin, Městské divadlo v Mostě

Teď²
Choreografie: Ondřej Vinklát
Hudba: Marek Pavlíček
Asistent choreografie: Igor Vejsada
Návrh scénografie: Valentina Hejdová
Návrh kostýmů: Pavel Knolle
Světelný design: Karel „Karlos“ Šimek
Tančí: 2 sólisté Pražského komorního baletu
Světová premiéra: 18. prosince 2016, Divadlo na Vinohradech v Praze
Délka: 17 minut

Chvilka POEzie
Choreografie: Marek Svobodník
Hudba: Jaroslav Ježek a Bedřich Nikodém
Hudební koláž: Marek Svobodník
Asistent choreografie: Igor Vejsada
Návrh scénografie: Petr Siedlaczek
Návrh kostýmů : Pavel Knolle
Světelný design: Karel „Karlos“ Šimek
Tančí: 5 tanečníků – sólistů Pražského komorního baletu
Světová premiéra: 18. prosince 2016, Divadlo na Vinohradech v Praze
Délka: 20 minut

Doprovodný film k choreografii Chvilka POEzie
Název: Nevermore
Námět a scénář: Marek Svobodník
Režie: Marek Svobodník a Martin Svobodník
Kamera a střih: Martin Svobodník
Make-up: Mathias Deneux
Báseň namluvil: Jan Hájek
Překlad básně: Miroslav Macek
Nahrávka básně: Jan Plíhal
Hrají: Radka Slatinská, Conny Seibold a Adéla Svobodníková

Mysterium času
Choreografie: Hana Polanská Turečková
Hudba: Miloslav Kabeláč (1908 -1979) – Mysterium času, op.31; Jan Bubák – Introdukce
Asistent choreografie: Igor Vejsada
Návrh kostýmů a scénografie: Vladimír Houdek
Realizace kostýmů, masek a scénografie: Klára Vostárková, Karel Vostárek
Světelný design: Jakub Sloup
Tančí: 7 tanečníků – sólistů Pražského komorního baletu
Světová premiéra: 18. prosince 2016, Divadlo na Vinohradech v Praze
Délka: 30 minut

O choreografech:

Ondřej Vinklát

Absolvoval v roce 2011 Taneční konzervatoř hl. m. Prahy. Ještě za studií se stal v září 2009 členem tanečního souboru TKP Bohemia Balet, kde na sebe výrazně upozornil v sólovém partu v Boleru, dále v Sinfonietě, Le Papillon (hudba Jacques Offenbach, choreografie Maria Taglioni),Indigo Rose (Yaron Daffan, Jiří Kylián), Suite en blanc (Édouard Lalo, Serge Lifar), Růži, Gajané ad. Je typem všestranného tanečníka schopného interpretovat klasický i současný repertoár. Na 3. ročníku mezinárodního festivalu Ballet Days Olomouc získal v listopadu 2011 v kategorii Senior duo spolu s Kateřinou Plachou Grand Prix Award.

V roce 2012 nastoupil do angažmá Baletu Národního divadla, kde od sezóny 2013/14 působí jako sólista. K jeho rolím patří např. Basil v Donu Quijotovi, Krabat v Čarodějově učni nebo
Romeo v baletu Romeo a Julie. Hostuje i na dalších scénách, např. v Divadle J. K. Tyla v Plzni – naposledy např. jako Vronskij v Anně Karenině. Se svým kolegou Štěpánem Pecharem vytvořil choreografie např. Červenej čudlik nebo Přesně včas. Společně s Markem Svobodníkem a Štěpánem Pecharem vytvořil choreografii 131ND 56LM 31NS k zahájení sezóny ND 2013/14. Je držitelem Ceny Thálie 2013 za roli Romea z baletu Romeo a Julie v choreografii P. Zusky.

Marek Svobodník

Po studiu na brněnské Taneční konzervatoři získal v roce 2003 angažmá v baletním souboru Národního divadla Moravskoslezského v Ostravě. V roce 2006 mění angažmá a stává se členem souboru pražské Laterny magiky, kde působí dvě sezóny. V roce 2008 přijal nabídku do angažmá baletu Národního divadla v Brně, kde se o rok později stává sólistou. Na podzim roku 2012 nastoupil do angažmá v pražském Národním divadle, kde působí dodnes. Jeho zjev a interpretační schopnosti mu zajistili pestrou škálu rolí jak z klasického, tak i moderního repertoáru se zaměřením na obor charakterních postav, např.: titulní role v baletech Spartakus nebo Othello (Národní divadlo Moravskoslezské); Svůdce v Kouzelném cirkuse (Laterna magika); Vypravěč v Carmen Cayetana Sota, Valmont v Nebezpečných známostech Krystofa Pastora, role gigola v Coppelii s Montmartru Youriho Vàmose nebo sólový part ve Stvoření Uweho Scholze (Národní divadlo Brno).

Na scéně Národního divadla v Praze vystoupil např.: jako Hilarion v Giselle (vystoupil po boku Svetlany Zacharové), Toník v Čarodějově učni, Jiřík ve Zlatovlásce nebo Scrooge v baletu Louskáček aneb Vánoční příběhi. Tančí také Tybalta v Romeovi a Julii nebo Rudovouse v Labutím jezeře, tyto role měl možnost interpretovat již několikrát v minulosti v jiných baletních inscenacích. Pravidelně vystupuje jako host v představeních Laterny magiky.

Jako tvůrce a choreograf se podílel na představeních a projektech pro Národní divadlo v Brně nebo festival Tanec Valmez. Dále také spolupracoval se skupinou Pro-Art, Dekkadancers nebo Katedrou alternativního divadla na DAMU. Společně s Ondřejem Vinklátem a Štěpánem Pecharem vytvořil choreografii 131ND 56LM 31NS k zahájení sezóny ND 2013/14.

Hana Polanská Turečková

Vystudovala taneční konzervatoř v Praze, dějiny umění na Katolické teologické fakultě v Praze a choreografii na HAMU v Praze. Působila v Národním divadle Brno a stala se sólistkou v Národním divadle v Praze. Od roku 2010 působí jako nezávislý tanečník, performer, choreograf a pedagog. Zaměřuje své projekty na spolupráci s renomovanými českými i zahraničními vizuálními umělci. Svá autorská choreografická díla vytvořila převážně pro soubor PKB, jehož uměleckou vedoucí byla v sezóně 2013/14. Za interpretační i choreografickou činnost získala řadu ocenění a její tvorba je uváděna na jevištích doma i v zahraničí, na festivalech současného tance a také v kontextu mezinárodní umělecké scény. Interakce umění a tance zkoumá i v teoretické rovině.

« Zpět do sekce Tiskové zprávy
Sdílet článek na: TwitterFacebook