Sledujte nás na Facebooku!
CZ EN

Rok Igora Vejsady v PKB

Pražský komorní balet hledá nového uměleckého šéfa. Konkurz byl vyhlášen v červnu a nový šéf (nebo šéfka) by se měl ujmout vedení od 1. ledna 2018. Soubor, který jako jediné nezávislé taneční těleso v Praze a České republice nabízí tanečníkům stálé angažmá, si klade za cíl navázat na ikonu autorské tvorby a svého zakladatele, legendárního Pavla Šmoka, a samozřejmě uvádět tvorbu dalších významných českých i zahraničních choreografů. V současné době toto komorní těleso zahrnuje osm interních a šest externích tanečníků. Pražský komorní balet by měl pokračovat v tradici svébytného českého fenoménu, kterým je už od šedesátých let, a to jak v intencích tuzemských, tak i mezinárodních.

V uplynulé sezoně strávil Pražský komorní balet mnoho času na zájezdech a představil nadějnou premiéru Mysterium času, ve které se představili mladí čeští choreografové. Tanečníka a pedagoga Igora Vejsadu, který byl kromě funkce baletního mistra také pověřen vedením souboru, a to již od 21. března 2016, jsme nyní požádali o malé ohlédnutí za tímto rokem (ano, my lidé „od tance“ počítáme na rozdíl od běžných smrtelníků roky ne od ledna do prosince, ale od září do června!).

Takže?

Právě končící sezóna byla velmi aktivní a úspěšná, i s přihlédnutím ke krátké etapě mého působení zde. Absolvovali jsme umělecky velmi úspěšné turné v Jižní Koreji jako prominentní hosté mezinárodního tanečního festivalu v Busanu (The Busan International Dance Festival – BIDF), v současné době se připravujeme na účast na mezinárodním pražském hudebním festivalu Praha, klasika / Prague, Classics, na kterém uvedeme Holoubka Pavla Šmoka v živém doprovodu festivalového orchestru. Již nyní také připravujeme novou podzimní premiéru Pražského komorního baletu. V červenci nás ještě čeká účast na tanečním festivalu v Polsku, závěr sezony je tedy dost nabitý.

Jaká je personální situace souboru?

Po konkurzu, který proběhl letos na jaře, přibyli do souboru noví tanečníci, převážně z Česka, ale i Slovenska a Francie. Ti nyní pracují na nastudování aktuálního repertoáru a zároveň se připravují na novou premiéru.

Rok 2018 je ještě daleko, ale víme, jak rychle plyne čas v divadle. Jaká bude potom vaše úloha v Pražském komorním baletu, zůstanete jako pedagog?

Ano, chci se nadále věnovat pedagogické a asistenční práci při přípravě tanečníků, být jim nápomocen při zdokonalování umělecké i technické úrovně, tak jako doposud.

Jak vidíte vy osobně směřování Pražského komorního baletu?

Soubor Pražského komorního baletu, tak jak jsem říkal již na začátku mého působení v něm, má velké ambice rozvinout progresivní dramaturgii a věřím, že i za mého krátkého působení k určitému posunu došlo. Jeho dramaturgie se potřebuje svým vlastním způsobem odlišovat od projektových divadel či souborů, měla by ale také být veskrze aktuální a reflektovat svět a dobu, ve které žijeme. Současně by její součástí mělo být do jisté míry zachování odkazu profesora Pavla Šmoka, ať už ideově, tak i prakticky. Jedním z hlavních faktorů v dramaturgii Pražského komorního baletu vždy bylo využití české hudební tvorby a sledování jejího soudobého vývoje a trendů. To samozřejmě neznamená, že by se distancoval od zahraničních autorů či nových světových uměleckých trendů.

Ano, pokrokovost v tom dobrém, ideologicky nezatíženém a nepokřiveném smyslu vždy k PKB patřila…

Je to velmi důležitý moment. Již v začátcích souboru, v éře Baletu Praha, předchůdce Pražského komorního baletu, v jeho tvorbě rezonoval progresivní trend tehdejších šedesátých let, který se tehdy samozřejmě projevoval v umělecké tvorbě napříč všemi směry a žánry, ať už to byla literatura, nová vlna českého filmu, divadla malých forem, výtvarné umění nebo právě tanec. Jsme kulturní země s velkou hudební tradicí i tradicí velké umělecké kreativity a byla by samozřejmě škoda toho plně nevyužít. Nemohu pochopitelně předjímat budoucí dramaturgii Pražského komorního baletu a její vývoj. Věřím však v každém případě, že je dobré a vhodné dávat nadále příležitosti českým
choreografům. Pražský komorní balet je otevřené pro spolupráci s vynikajícími a již renomovanými, ale i začínajícími talenty: pedagogy, choreografy, výtvarníky, hudebníky, kteří jsou protagonisty současného tanečního a pohybového divadla a mají zároveň respekt k historii a tradicím v obecné rovině. Jsou to však především mé osobní postřehy a názory. Další vývoj bude plně v rukou nového uměleckého vedení.

Děkuji za rozhovor!

« Zpět do sekce Napsali o nás
Sdílet článek na: TwitterFacebook