Sledujte nás na Facebooku!
CZ EN

Dirigent Jan Kučera: Mám rád každou hudbu, která člověka chytne, vtáhne do svého světa a nepustí

Dirigent Jan Kučera: Mám rád každou hudbu, která člověka chytne, vtáhne do svého světa a nepustí

Velká premiéra Kytice, celovečerní inscenace Petra Zusky, kterou choreograf připravil pro Pražský komorní balet, proběhne už za dva týdny – ve středu 1. května od 19 hodin ve Stavovském divadle. Autorem symfonické hudby, zkomponované přímo pro toto představení, je hudebník, skladatel a herec Ondřej Brousek. Na premiéře zazní živě v provedení Filharmonie Hradec Králové pod taktovkou dirigenta Jana Kučery. Položili jsme mu v této souvislosti několik otázek.

Portrét dirigenta Jana Kučery

Portrét dirigenta Jana Kučery


Kromě dirigování také skládáte, jste dokonce autorem baletů Tři mušketýři a Zkrocení zlé ženy. Jaká hudba je vám osobně blízká?

Mám rád každou hudbu, která člověka chytne, vtáhne do svého světa a nepustí. O to jsem se snažil i v případě obou baletů, v každém z nich používám trochu jiné výrazové hudební prostředky, což je dáno námětem. Někdy je těžké odložit „profesionální uši“ a nechat na sebe hudbu jen tak působit, zvlášť když obě představení diriguji. Mé Tři mušketýry
v současnosti uvádí Lotyšské národní divadlo opery a baletu v Rize a tam jsem si to coby posluchač v publiku vyloženě užil.


Baletní zkoušky nutné pro synchronizaci s hudebním provedením budou jistě náročné. Co je podle vás na těchto zkouškách zásadní?

Můj prvotní úkol jako dirigenta je stmelit jednotlivé hráče orchestru a dát hudbě tvář. V případě baletu je navíc nesmírně důležitá volba přesných temp, v symfonické hudbě i v opeře se lze v některých případech nechat při provedení strhnout momentální inspirací a udělat třeba větší zpomalení či prodloužit fermatu. U baletního umění je to vyloučeno, neboť synchronizace s hudbou je většinou přesně vystavěna podle nahrávky. Neberu to jako umělecké omezení, spíš jako službu baletu v tom nejlepším slova smyslu, protože jsou zde na prvním místě potřeby choreografa a jeho tanečníků.


Jak myslíte, že by měla vypadat ideální spolupráce choreografa s dirigentem?

Vždy jsem jako dirigent i jako skladatel spolupracoval s choreografy, kteří měli jasnou koncepci a vizi, ať už to byli Paul Chalmer, Alena Pešková, Miřenka Čechová, Radim Vizváry či slavný kanadský soubor Compagnie Marie Chouinard, se kterým jsem provedl jejich pojetí Svěcení jara. Na spolupráci s dalším skvělým profesionálem Petrem Zuskou se moc těším a udělám vše proto, abychom jeho vize všichni naplnili.

Po představení Třech mušketýrů v Národním divadle moravskoslezském v Ostravě

Po představení Třech mušketýrů v Národním divadle moravskoslezském v Ostravě


Jak se připravujete na premiéru Kytice?

Zcela klasicky, studuji partituru, poslouchám nahrávku, abych dostal tempa do krve, a čtu Erbena. Ondřeji Brouskovi jsem natočil téměř veškerou jeho filmovou i divadelní hudbu, takže můžu říct, že jeho hudební výrazivo důvěrně znám. Vždy je to hudba melodicky nápaditá, výrazně rytmická a vděčná. Tyto skladatelské snahy máme společné, a proto si už přes dvacet let vzájemně přátelsky fandíme.

« Zpět do sekce Napsali o nás
Sdílet článek na: TwitterFacebook